Turystyka cmentarna w Portugalii



Coimbra nie jest najbardziej znanym miastem w Portugalii, nie jest nawet w pierwszej piątce. Turystów jest tu sporo, co dziwi tym bardziej, bo w Polsce nikt o niej nie słyszał. Za czym więc turyści ściągają do Coimbry? Miasto ma fajne, staroświeckie uliczki, najlepsze na świecie wypieki, stary uniwersytet i... najpiękniejszy cmentarz, jaki kiedykolwiek widziałam. Tak, nie żartuję. Ludzie przyjeżdżają tutaj zwiedzać cmentarz i wcale im się nie dziwię.


Cmentarz założono w 1860 roku (na wzgórzu, a jakżeby inaczej! Cała Coimbra to wieczne chodzenie w górę i w dół) i wkrótce po tym okazało się, że zwykły pochówek nie wystarczy, że bogate rodziny potrzebują wyróżniać się nawet po śmierci. Rzemieślnicy zaczęli prześcigać się w zdobieniach tych niedużych domków, a stało się to tak ważne, że stworzyli własny, coimbrijski styl mauzoleów.


Niewiele więcej udało mi się o nim dowiedzieć. Bariera językowa stoi na przeszkodzie, a po angielsku nie znalazłam praktycznie żadnych wzmianek na ten temat. Żadnych strasznych historii i duchów krążących po okolicy. Być może zmarli, zadowoleni z wystawnych grobowców, nie mają powodu straszyć mieszkańców miasta.


Cmentarze nie są zbyt popularnym celem wycieczek turystów. Być może większość z Was na wakacjach szuka relaksu i chwili odprężenia, nie gęsiej skórki i niepokoju, który wzbudza zestawienie doskonale widocznych trumien i często wakacyjnych zdjęć ustawionych na półeczkach obok. Jeśli jednak macie wolne popołudnie, warto zajrzeć na lokalny cmentarz - te w Portugalii są szczególnie czarujące.

61 komentarzy:

  1. O rany rzeczywiście piękny kochana! :) monikab11@op.pl <3

    OdpowiedzUsuń
  2. Jakie klimatyczne :)
    subiektywnie.o.ksiazkach@gmail.com
    Obserwują jako Wioleta Sadowska

    OdpowiedzUsuń
  3. Zdecydowanie inny niż w Polsce.

    OdpowiedzUsuń
  4. O matko! Uwielbiam takie cmentarne klimaty (choć trochę głupio to brzmi), ale to... to jest apogeum! Fenomenalne miejsce - fajnie, że o nim napisałaś, bo nigdy wcześniej o nim nie słyszałam. Koniecznie muszę się tam kiedyś wybrać!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I zapomniałam o adresie e-mail!
      deda.gabriela@gmail.com
      Jestem kolekcjonerką pocztówek, więc taka perełka byłaby dla mnie niesamowicie świetną niespodzianką! :)
      Obserwuję na Bloggerze. :)

      Usuń
  5. obserwuję jako Jasmine Vise
    bernadetaaa@interia.pl

    OdpowiedzUsuń
  6. Ojej uwielbiam takie mistyczne miejsca :D

    Pozdrawiam :D
    Jagoda z mrsblueberry3.blogspot.com :D
    mrsblueberry3@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  7. O matko, jak tam pięknie...

    OdpowiedzUsuń
  8. Niezwykle piękny. Od lat marzę o podróży do Portugalii, może kiedyś będę mieć okazję :)
    Kocham pocztówki, więc z przyjemnością dołączam się do zabawy! rinavelle.blog@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Piękne zdjęcia - tam nawet cmentarze mają swój niepowtarzalny klimat. :-)
    Pozdrawiam

    wszystkosmaczne@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  10. O, mogę adres podać, może akurat dostanę pocztówkę :)
    agatakadziolka@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  11. jejku, ten cmentarz jest rzeczywiście niesamowity, należę do większości, która nie słyszała o tym miasteczku

    OdpowiedzUsuń
  12. Chociaż nie lubię chodzić po cmentarzach tak ten ma jakiś taki swój urok.

    OdpowiedzUsuń
  13. Faktycznie cmentarz na zdjęciach robi wrażenie :)
    Ciekawy blog, postaram się zaglądać :)

    Mam nadzieje, że się nie mylisz co do tej Sycylii :)Ja chciałabym tez się wybrać do Portugalii !

    OdpowiedzUsuń
  14. OMG, jestem w szoku. :D Ja lubię łazić po cmentarzach, więc taka wycieczka by mi się spodobała! :D
    Zostawiam maila! oooironiooo@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  15. Niesamowite miejsce, choć z uwagi na moje pociechy (sztuk trzy) nie wybrałabym się raczej, bo ich nieopanowana energia obudziłaby zmarłych. A pocztówkę chętnie i zawsze... nati.ptak@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  16. Kiedyś jako nastolatka fascynowałam się fotografią, i uwaga fotografią cmentarną. Potrafiłam obudzić się latem o 4 rano i jechać na jakiś stary Żydowski cmentarz i czekać do wschodu słońca aż rosa zaczęła odparowywać i unosić się mgła nad mogiłami. Szaleństwo ale piękne szaleństwo przypominające o zmarłych i o tym że życie jest jedno, i trzeba je przeżyć w 100%.

    A co do pocztówek to je zbieram, mam około 1000 pocztówek z Różnych Państw i Miast, potówki są z najmniejszych miasteczek w Polsce, do pocztówek z Wielkich miast, zaczynając od pięknej Rosji, kończąc na Meksyku, Pakistanie itp... :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Zazdroszczę Ci że mozesz odwiedzać takie miejsca ♥ Cudo ♥

    OdpowiedzUsuń
  18. Niby cmentarze są smutne i niechętnie się na nie patrzy, ale... na tych zdjęciach to wygląda tak cudnie!

    OdpowiedzUsuń
  19. Wspaniałe miejsce, ale chyba mało znane bo nie słyszałam o nim. Marzy mi się tam sesja zdjęciowa :D (pomimo tego że to cmentarz). Bardzo chciałabym kartkę dostać od Ciebie <3 mój mail: rzepkasarah@gmail.com , mam specjalną tablicę z magnesami i przyczepiam na niej różne pocztówki. Co do maila też mi możesz podać swojego bo i tak miałam zamiar do Ciebie napisać i o coś zapytać :> Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  20. Piękne miejsce jak i chętnie bym się tam wybrała! To prawda, nigdy o nim wcześniej nie słyszałam, a szkoda! Mój e-mail: coosure@gmail.com ☺

    OdpowiedzUsuń
  21. Faktycznie ładnie wygląda ten cmentarz. :D

    OdpowiedzUsuń
  22. Ciekawe miejsce!
    joanwi@interia.pl

    OdpowiedzUsuń
  23. Mnie na ogół cmentarze przerażają (chyba naoglądałam się za dużo filmów), ale ten co pokazałaś ma coś w sobie :)

    Świetna sprawa z pocztówką, może się uda :)
    kazkoo93@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  24. Grobowice faktycznie mają piękne i sama poszłabym na taki cmentarz :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Bardzo ciekawy cmentarz, ma świetną architekturę - zupełnie inna moda niż te nasze marmury.

    OdpowiedzUsuń
  26. Muszę przyznać, że miejsce robi na mnie ogromne wrażenie. Chciałabym je zobaczyć osobiście, mam nadzieję, że kiedyś mi się to uda :). Ciepo pozdrawiam i zostawiam adres: karlin6191@gmail.com :).

    OdpowiedzUsuń
  27. Czasem lubię zwiedzać cmentarze, zwłaszcza, gdy robią takie wrażenie. Faktycznie nie słyszałam o Coimbrze i muszę przyznać, że te mauzolea są niezwykłe. Pora wybrać się do Portugalii. :)
    Dziękuję za miłe słowa u mnie, pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Na zdjeciach widać, że spacer po tym cmentarzu musi być całkiem ciekawy. Niektóre mauzolea wyglądają, jak kaplice lub małe kościoły. Będąc w Portugalii, na pewno chętnie odwiedziłabym to miejsce :)

    joannapostcards@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  29. A ja udając się w jakieś miejsce, zawsze chcę jak najwięcej zobaczyć. Nie lubię odpoczywać biernie, bo to mnie tak naprawdę męczy. Więc podczas pobytu w Portugalii, na pewno chętnie odwiedziłabym ten cmentarz :)

    OdpowiedzUsuń
  30. We mnie cmentarze nie wzbudzają niepokoju, ale właśnie przynoszą spokój. Czuję się na nich bezpiecznie, kojarzą mi się z dzieciństwem, kolorowymi zniczami na Wszystkich Świętych, z moim dziadkiem... W wielu miastach to jedne z nielicznych pięknych, starych, spokojnych miejsc. Ten, o którym piszesz jest niesamowity, o ileż inny od naszych polskich płaskich nagrobków...

    OdpowiedzUsuń
  31. Robi wrażenie na zdjęciach, a co dopiero na żywo :)

    magdaleszcz86@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  32. Faktycznie, piękny cmentarz. Sporo różni się od naszych Polskich cmentarzy. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  33. Bardzo tajemniczo :D zostawiam mój email slodkieslodkieczary@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Konkurs jest, tak jak pisze w poście, tylko dla obserwatorów, zachęcam do kliknięcia ;)

      Usuń
  34. Ja za cmentarzami nie przepadam, ale taki chętnie zobaczyłabym na żywo ;) Może kiedyś będę miała okazję :D

    OdpowiedzUsuń
  35. Lubię odwiedzać cmentarz nocą jest wtedy taki klimat. A o tym cmentarzu mówiąc szczerze nie słyszałam,ale wygląda mistycznie.

    http://weruczyta.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  36. Pięknie tam, a cmentarz rzeczywiście robi wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
  37. Baedzo interesujące miejsce☺

    OdpowiedzUsuń
  38. Piękne - a niby tylko cmentarz, ale robi klimat <3
    Na pocztówkę zawsze chętna: nutella.mw@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  39. Jedyne cmentarze, gdzie udaje się większość turystów to chyba te w Meksyku. Wydaje mi się, że to ciekawy punkt programu każdej wycieczki, który dosyć dużo mówi o kulturze danego kraju.

    OdpowiedzUsuń
  40. Nie słyszałam o tym miasteczku, fajnie że dowiedziałam się coś o nim z Twojej relacji :) zdjęcia robią wrażenia!

    OdpowiedzUsuń
  41. Bardzo ciekawy cmentarz. Szkoda, że tak mało zdjęć😊

    OdpowiedzUsuń
  42. Niestety to nie miejsce dla mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  43. O widzisz, zapomniałam jeszcze się zgłosić :D

    bliskolasu@o2.pl

    OdpowiedzUsuń
  44. Nie spodziewałam się, że to napiszę, ale z przyjemnością wybrałabym się na ten cmentarz. Wygląda niezwykle spokojnie i pięknie!

    OdpowiedzUsuń
  45. Nie mogę się napatrzeć! :)

    nicoolsblog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  46. Klimat ma niezwykły :) W takich miejscach wyobraźnia pracuje ;)

    OdpowiedzUsuń
  47. Rzeczywiście, nie słyszałam wcześniej o tej miejscowości, ale widać, że to klimatyczne miesjce :)
    Mój mail: edtta87@gmail.com
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

zBLOGowani.pl